Undervisningsopplegg til I have a dream kampanjen
Utstyr: penn og papir
Be elevene sette seg i par og svare på følgende spørsmål (7 min):
- Hvem var Martin Luther King Jr?
- Hva vet du om Martin Luther King Jr?
- Hva er Martin Luther King Jr. mest kjent for?
Vis I have a dream talen til Martin Luther King Jr i 1963 (6:46 min.)
Deretter deler elevene svarene sine i plenum som skrives opp på tavlen.
Spørsmål i plenum:
- Hvilket år holdt Martin Luther King Jr. sin kjente I have a dream tale, og hvor holdt han den?
- Hva var omstendighetene på den tiden som førte til borgerrettighetsbevegelsen som Martin Luther King jr. ledet?
- Hva demonstrerte de for den dagen i Washington DC da Martin Luther King Jr. holdt den berømte I have a dream talen, og hva er navnet på denne kjente demonstasjonen?
- Kan dere navnet på andre som var aktive i borgerrettighetsbevegelsen sammen med Martin Luther King Jr.?
- Hvem var Coretta Scott King, og hva er hun mest kjent for?
- Finnes det paralleller i dag til hva som skjedde på den tiden?
- Hvilket år vant Martin Luther King Jr. Nobels Fredsprisen og hvorfor?
Vis Martin Luther King Jr. sin tale da han mottok Nobels Fredsprisen i Oslo i 1964:
Refleksjon i plenum:
Gi tid til dialog rundt hva de har lært, og på hvilken måte Martin Luther King Jr. sitt budskap er viktig i dag. Hva kan vi lære av Martin Luther King Jr? Hvorfor er det viktig å drømme om samfunnsutvikling?
Individuell oppgave:
Hva er din drøm? Er det noe du ønsker skal bli bedre i livet ditt, i lokalsamfunnet, eller i verden? Hvilken drøm har du for fremtiden?
Ta gjerne kontakt hvis dere ønsker å dele drømmene til klassen med Kinginstituttet: post@kinginstituttet.no